Megnéztem

TOP 10 Tinifilm

2013. január 22. 21:00 - VVega

A legjobb tinifilmek, azaz egyik kedvenc műfajom kedvenc darabjai sorrendben, szigorú szubjektivitásra törekedve.

10. Easy A (2010, r.: Will Gluck)

Az előző évtized végére már jócskán alábbhagyott az altesti humorral operáló tinivígjátékok reneszánsza, ellenben elkészült ez a nagyszerű humorú darab, főszerepben a fantasztikus Emma Stone-nal.

9. Pump Up the Volume (1990, r.: Allan Moyle)

Egy magányos, visszahúzódó srác főleg saját szórakoztatására minden este a szüleitől kapott rádiója segítségével lövi ki gondolatait az éterbe, ezzel pedig akaratán kívül is nagy dolgokat indít el iskolájának életére nézvést.

8. Flirting (1991, r.: John Duigan)

Első szerelem, elképesztően fiatal Nicole Kidman és Thandie Newton. Stílusos és feelgood film, amit méltánytalanul kevesen ismernek.

7. Risky Business (1983, r.: Paul Brickman)

A szülők szeme fénye srác története, akit egy hétre magára hagytak a szülei, a dolgok pedig két pillanat alatt kicsúsztak az irányítása alól. Tom Cruise remekül alakít élete egyik első főszerepében.

6. American Pie (1999, r.: Paul Weitz)

A film, ami igazán beindította a '90-es évek végének és a 2000-es évek elejének tinifilm virágzását. McDonald's vagy házi?

5. Say Anything… (1989, r.: Cameron Crowe)

A szerelem fáj, John Cusack pedig gettórobbantóval hódít. Látni kell.

4. Ferris Bueller’s Day Off (1986, r.: John Hughes)

Három középiskolás ellóg egy napot a suliból és ennek minden percét kiélvezik. Minden idők egyik legjobb filmje rosszkedv ellen. Matthew Broderick zseniális. 

3. The Perks of Being a Wallflower (2012, r.: Stephen Chbosky)

Egy hatalmas tragédiát átélt, lelkileg nagyon rossz passzban levő, magányos elsős gimnazistát szárnyai alá vesz két végzős és minden terápiánál többet tesznek érte. A tavalyi év egyik legjobb filmje, kötelező.

2. Dazed and Confused (1993, r.: Richard Linklater)

Az iskola utolsó napjának és a szünet első éjszakájának története Richard Linklatertől, akinél senki sem készít egy hangulatot vagy egy érzést jobban megragadó filmeket. Nagyszerű egysorosok, végig mosolygás. Csak is eredeti nyelven nézzétek.

1. THE BREAKFAST CLUB (1985, r.: John Hughes)

Minden idők legjobb tinifilmje, egy szombatjukat büntetésben töltő, egymástól teljesen különböző diákok csoportjáról. Mivel semmi mást sem csinálhatnak (1985-ben járunk!), ezért beszélgetni kezdenek egymással és ez mindegyikőjük életét megváltoztatja.

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megneztem.blog.hu/api/trackback/id/tr465036489

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.23. 10:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A nép fia 2013.01.22. 21:29:13

Az Amerikai pitén és az Easy A-n kívül egyet sem ismerek.
Jah, még a Meglógtam a Ferrarival... A többiről sosem hallottam.

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.22. 21:42:27

Akkor tudtam újat mondani, ez jó. Remélem megtetszik valamelyik az ismeretlenek közül :)

záporeső 2013.01.23. 08:06:56

A The breakfast club tényleg nagyon jó. Egyébként mitől tinifilm valami? Tinikről vagy tiniknek szól? Mert ezt pl szerintem a tizenévesek nem igazán értékelnék.

toroloco 2013.01.23. 08:56:21

@záporeső: ja ezeknek egy része a "comong of age" (Dazed and Confused)kategória ami közel sem tini film. persze ez a felsorolt filmek vélt vagy valós értékeiből nem vesz el semmit.

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 08:56:34

@záporeső: optimális esetben szerintem mindkettőtől egyben. A listán szereplő filmek többségéről legalábbis azt gondolom, hogy "átmennének" a mai tizenéveseknek is, nem tagadva persze, hogy mondjuk huszonévesen újranézve többet adhat némelyik alkotás.

Egyébként pedig nyugodtan jöhetnek a ti kedvenceitek is kommentben, mi maradt ki, minek kellett volna szerintetek még mindenképpen bekerülnie egy Top 10-be. Nálam az Éretlenek, a The Sure Thing, a Better Off Dead, a Take Me Home Tonight és a The Girl Next Door volt még közel a listára kerüléshez.

Mad Mind 2013.01.23. 09:40:50

John Hughes filmjei még tizenévesen is bejöttek.

kaamir 2013.01.23. 09:48:09

Animal House - gyakorlatilag az összes tinifilm atyja (és kurva jó!).

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 10:09:25

@Bisztő Gyalla: @kaamir: köszi szépen az ajánlást, ezt még nem láttam :)

azarcakimeghúzottegymarslakót 2013.01.23. 10:24:29

Lehet, hogy csak a korom miatt, de nekem a pite magasan az első. Amikor elérkezett hozzánk, pont akkor voltam középiskolában negyedikes, pont azokat a zenéket hallgattam, amik a filmben mentek, és az a film pont nekünk/rólunk szólt. Szóval számomra meghatározó. És persze a mai napig képes vagyok megnézni, ha bárhol megy a tévében. :)

Zigomer Trubahin · http://ertedmar.blog.hu/ 2013.01.23. 10:30:07

Ghost World, amit nálunk a nézőriasztó (és a filmet illetően tökéletesen félretájékoztató) Tétova tinédzserek címen adtak. Nem kifejezetten vígjáték, egy egyre jobban elidegenedő lányról szól, akit a zseniális és méltatlanul elfeledett Thora Birch alakít. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel az ilyesmi.

azarcakimeghúzottegymarslakót 2013.01.23. 10:31:05

És amiket még hiányolok egy tinifilmes összeállításból, azok a Freddie Prince Jr. filmek. A 90-es évek közepének meghatározó filmjei :D (jó, ezt én sem gondoltam komolyan)

Po 2013.01.23. 10:41:00

@VVega: "Egyébként pedig nyugodtan jöhetnek a ti kedvenceitek is kommentben"

Ok, bár elég jó lista :)
én lehúznám a Wallflowert (nem tetszett, de lehet, hogy csak túl öreg vagyok már) és helyette mehetne még egy Hughes film, mondjuk a Sixteen candles. Az Easy A-t és a pitét megcserélném (utóbbi max. tizedik a hatása miatt, de mint film, háát... ) És mindenképpen felraknám a Ghost world-öt, bár ezzel megelőztek. Lehúznám cserébe Slatert és a hangerőt, hogy maradjon a 10-es lista.

Mr.Treeger 2013.01.23. 10:42:31

John Hughes a legnagyobb, de nekem kicsit fura, hogy a Házibuli 1/3 sehol nincs.

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 10:46:46

@Zigomer Trubahin: igen, ezt már régóta tervezem megnézni, de eddig még nem jutottam el hozzá soha, köszi az emlékeztetőt!

@azarcakimeghúzottegymarslakót: :DD

@Po: köszi! Teljesen vállalható lenne a lista úgy is, most eszembe jutott még a Heathers, azt is érdemes megnézni :)

Po 2013.01.23. 11:02:45

@VVega: ha még nem láttad, mindenképpen ajánlott, Buscemi is nagy benne, de Birch és ScarlettJ (akinek talán az első igazi szerepe volt) viszik a filmet.

Heathers... Doherty és W.Ryder :) (tényleg, ha már Ryder, bár nem éppen tinifilm de a Girl, Interrupted, Jolie-val és Brittany Murphy-vel kiegészítve)

Po 2013.01.23. 11:06:08

kieg.: "igazi szerep", úgy értettem hogy nem mint kiegészítő gyerekszereplő a többiek mellett (mielőtt egy Scarlett rajongó kommentboxot ragad és helyreigazít :D )

levissssss 2013.01.23. 12:14:00

Almost Famous www.imdb.com/title/tt0181875/?ref_=fn_al_tt_1
Az egyik kedvenc filmem és messze a legjobb coming of age sztori, főleg ha szereted a 70es évek zenei világát.

An Education is elég jó, kicsit más szempontból közelít a témához.
www.imdb.com/title/tt1174732/?ref_=fn_al_tt_1

Aztán még múlt évből a Moonrise Kingdom simán felér a wallflowerhez, elképesztően cuki kis film.
www.imdb.com/title/tt1748122/

A listából nem ismerem a régebbieket, de pótolom:)

Blobov 2013.01.23. 12:19:34

Látom, csak amerikai filmeket sikerült írni... avagy a Házibuli már szart se ér?

levissssss 2013.01.23. 12:22:57

@Blobov: Most, hogy mondod ha magyart kéne mondani egyértleműen Moszkva Tér. Legalábbis az én generációmnak.

Blobov 2013.01.23. 12:28:56

@levissssss: Jó kérdés, mit tekintünk tinifilmnek: nekem a tinifilm inkább a korai és középkamaszkort jelenti, nem az érettségi előtt/után álló korszakot (ezért is kérdéses pl. az amerikai pite is, bár annak tartalma lefelé is simán megy).

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 14:53:35

@doggfather: igen, na persze ahogy az remélem a listából is látszik, nem az egyedül testnedvekkel és gusztustalan, nem is vicces humorral támadó darabok. Ennyire meglepő? :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.23. 17:09:35

@VVega: igen az. :D

5 kedvenc műfajomba, de lehet 10 kedveltbe se férne bele a tinifilm.

De lehet én vagyok "sznob". :D

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 18:02:13

@doggfather: nézd meg ezeket, ha esetleg valamelyiket nem láttad még, hátha változik az álláspontod :)

nál 2013.01.23. 18:33:59

@doggfather:
Nekem például a top 3 kedvenceim: a keményvonalas sci-fik, az olasz újhullámos filmek és a 80-as évekbeli (vagy akkor játszódó) amerikai tinivígjátékok. És én így vagyok sznob. :)

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.23. 18:52:55

Jó, hogy még tart a kommentelgetés, mert csak most jutott eszembe a sorozat, aminek mindenképpen szerepelnie kell itt.

Freaks and Geeks. Egy minden elemében tökéletes, dráma és vígjáték között jól egyensúlyozó, '80-as években játszódó középsulis sorozat olyan arcokkal, mint James Franco, Jason Segel és Seth Rogen. Kicsit bővebben: megneztem.blog.hu/2012/12/14/freaks_and_geeks_160

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.23. 19:58:40

@VVega: láttam ezek közül legalább a felét, de így se lett a tinifilm a kedvencem. :D

nál 2013.01.24. 20:00:44

@VVega:
Ha már sorozat, ebben a témában a kedvencem a My So Called Life.
Szerintem kb. van olyan jó, mint a Freaks and Geeks, bár kicsit többet foglalkozik a családi háttérrel.
Szintén nem rossz szerintem (bár e kettônek nem ér nyomába) a Life As We Know It (a 2004-es, több is futott ilyen címmel) és a Radio Free Roscoe.

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.24. 22:39:22

@nál: köszi, utánuk nézek. Claire Danes nagy kedvencem a Homeland miatt :)

nál 2013.01.25. 18:23:33

Csak nem tudok elszakadni ettôl a poszttól. :)

Szóval szerintem a listán mindenképp kellene szerepelnie a Better Off Deadnek, de mivel kommentben említetted, már nem akartam felhozni. Azonban eszembe jutott egy másik Cusack, kicsit korábbról, a Sixteen Candles. Nem kiemelkedô, de a kategóriába mindenképp belefér. Aztán azon is gondolkodtam, hogy mondjuk nálam akár a két Bill & Ted film is lehet "tinifilm", amik viszont zseniális alkotások a klasszikus érából. :)
És bár nem tini, de a nyolcvanas évek hasonló filmjei elôtt tiszteleg a 2010-es Hot Tub Time Machine. A korszak és John Cusack (mert hogy ebben is játszik!) rajongóinak mindenképp ajánlott.

nál 2013.01.25. 18:29:14

Ó, és igazából ha már fentebb ennyire tágítottam a kategória határait, akkor még nevezném a kicsit az Animal House stílusára hajazó Revenge of the Nerdsöt. A modernek közül meg a Superbadet, bár ezek már lehet, hogy nem teljesen ide tartoznak.

VVega · https://debugme.eu/ 2013.01.25. 21:30:10

@nál: jó film mindegyik, amiket írsz, de én úgy érzem, hogy a listán szereplők többet adtak nekem illetve a műfajnak is :)

A Sex Drive-ot és a Take Me Home Tonight-ot nézd meg a frissebbek közül, ha esetleg nem láttad még őket, egyszer mindkettőt érdemes.
süti beállítások módosítása