Megnéztem

Lars von Trier Pasolini útján – a dán rendező és az Antikrisztus

2011. április 28. 15:50 - harlow

Lars von Trier filmjeit lehet az egekig magasztalni, vagy szívből gyűlölni, egy biztos, szó nélkül nem lehet mellettük elmenni. Ez a megállapítás fokozottan igaz legutóbbi filmje az Antikrisztus kapcsán. Kétség sem fér hozzá, hogy az Antikrisztus, a dán rendező eddigi életműve legsokkolóbb, legmegrázóbb alkotása.

A történetben adott egy házaspár (Charlotte Gainsbourg és Willem Dafoe), akik a film elején elveszítik kisfiukat. Egyikőjük sem bírja feldolgozni ezt a borzalmat. Átmenetileg egy „Éden” nevű helyre költöznek, hogy egyedül lehessenek gondolataikkal, de képtelenek túljutni a történteken.

A naturalisztikus ábrázolásmóddal bemutatott gyötrelmek, lelki vívódások hihetetlen megrázóan jelenítik meg a szereplők érzelmeit, gondolatait. Ezzel a gondolattal vitatkoznak leginkább a filmet nem kedvelők – akik nem mellesleg szép számmal vannak a kritikusok és laikusok körében is -, mondván, ez már nem művészi, hanem nemes egyszerűséggel pornós. Aki viszont ilyet állít, az még nem látott Pasolini-filmet, mert az olasz neorealista alkotó esetében ténylegesen felmerül a kérdés, hogy valóban ez a legmegfelelőbb kifejezési mód a film mondanivalójának bemutatására. Lásd pl. a Salo – avagy Sodoma 120 napja c. filmet, ahol a fasizmust igencsak sajátos módon értelmezi a rendező.

 

Egy biztos, az Antikrisztus-hangulat magával ragadó. Az ember vagy beleéli magát az eseményekbe és próbál szabadulni abból a hihetetlenül nyomasztó közegből, amibe a film sodorja, vagy eleve kívülről próbálja szemlélni az eseményeket, ebben az esetben viszont igyekszik minél távolabbról tenni azt, mert nem szeretne ennek a fülledt légkörnek a részese lenni. Valójában nem is számít igazán, melyik következik be, mert a nézőt mindkét esetben megrázó élmény fogja érni.


Technikailag leginkább az operatőri munka és a fényképezés az, ami külön említést érdemel. A film kerete gyönyörűen elkülönül a kibontakozástól. A prológust és az epilógust nézve perceken keresztül egészen szépséges fekete-fehér, lassított képeket láthatunk. A tartalomtól eltekintve, maga a megoldás zseniális. A keret kapcsán, a látvány mellett érdemes figyelmet fordítani a zenei aláfestésre is, ami csak erősít a nyomasztó hangulaton. Annak ellenére, hogy a Dogma csoport által kidolgozott szabályrendszerből nem túl sok érvényesül a filmben, talán a kézikamera alkalmazása ez egyetlen szembetűnő stílusjegy, bár mára ez sem annyira meghatározó, hisz az utóbbi években az hollywoodi szuperprodukciók is egyre gyakrabban használják a kézikamerát vagy a steadycam-et.

 

Trier, a már megszokott módon fejezetekre tagolja filmjét, az Antikrisztus esetében négyre, ezek: a Gyász, a Fájdalom, a Kétségbeesés és A három koldus. A film során szimbólumok, metaforák tömkelegével találkozunk, amiket ha nem megfelelően (vagy egyáltalán nem) értelmezünk, könnyen elveszhetünk a durvaságok és az orgiák láttán. A róka, az őz, a varjú, a ház és a csillagok szimbolikájának megértése elengedhetetlen a film befogadásához. Ezeken túl, a film tele van bibliai utalásokkal, a fő kérdés magával, a Sátán figurájával kapcsolatos.

A film hangulata nem véletlenül sikerült ilyen melankolikusra. Trier az utóbbi években alkotói válságban szenved, ami igencsak rányomta a bélyegét az alkotásra. Több vélemény szerint, talán el sem kellett volna készítenie ezt a filmet, az azonban kétségtelen, hogy az ilyen filmek mindig színesítik a hollywoodi cukormázas moziktól ragadó filmes palettát.

 

A filmet nem akárhol mutatták be, az Antikrisztus premierje ugyanis a Cannes-i Filmfesztiválon volt. Triert Arany Pálma-díjra jelölték, amit ugyan nem kapott meg, de Charlotte Gainsbourg a legjobb színésznőnek járó díjat hazavihette. Trier következő filmje a beszédes Melankólia címet kapta, ami előrevetíti, hogy ez a film sem lesz egy tündérmese, viszont annyit biztosan lehet róla tudni, hogy a történet tudományos fantasztikus elemekre épül.

 

 

Összegezve, mielőtt az ember hullámvasútra ül, nem tanácsos enni, mert könnyen rossz vége lehet, ezt a megállapítást át lehet ültetni Trier filmjére is, az Antikrisztushoz tényleg gyomor kell.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megneztem.blog.hu/api/trackback/id/tr742862130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

harlow · http://tetko.blog.hu/ 2011.04.28. 16:10:09

Első bejegyzésem, ennél csak jobbak lesznek. :)

2011.04.28. 16:15:26

@harlow: 1 bejegyzéssel túltettél az én 300 bejegyzésemen :)

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2011.04.28. 21:00:22

szerintem meg egyik legrosszabb műve, ennél csak jobb volt régen, ma már csak árnyéka önmagának, vannak benne jó részek, de inkább a drámai vonal jó neki, nem az ilyen thriller. 4/10

harlow · http://tetko.blog.hu/ 2011.04.28. 22:50:37

Ízlések és pofonok. Való igaz, hogy szerintem sem az Antikrisztus Trier legjobb filmje, de mégiscsak van benne valami, ami fajsúlyossá teszi, egyúttal gondolkodásra bír. Éppen ezért érdemes róla beszélni vagy írni, hogy az, aki megnézi a filmet ne csak a felszínes dolgokat szűrje le belőle, hanem a film után gondolja át, hogy tulajdonképpen miről is volt itt szó.

James Blond (törölt) 2011.05.03. 15:57:00

„Aki viszont ilyet állít, az még nem látott Pasolini-filmet, mert az olasz neorealista alkotó esetében ténylegesen felmerül a kérdés, hogy valóban ez a legmegfelelőbb kifejezési mód a film mondanivalójának bemutatására. Lásd pl. a Salo – avagy Sodoma 120 napja c. filmet, ahol a fasizmust igencsak sajátos módon értelmezi a rendező.”

Pasolini egyáltalán nem volt neorealista alkotó. Amikor ő filmeket kezdett rendezni (az 1960-as évek elején), addigra a neorealizmus már halott irányzat volt. A SALO a fasizmus témáját egyáltalán nem szűkíti le az 1940-es évekre, sőt még a címbéli fasiszta bábállamra sem.

Az, amit a film bemutat – a Hatalom mi mindent tud megtenni a neki kiszolgáltatottakkal, sőt olykor azok együttműködésével is! – egyáltalán nem szűkíthető a szoros értelemben vett fasiszta korszakra. Nem egy matinéfilm, viszont számos trendi filmmel ellentétben nem jópofa és szükséges dolognak ábrázolja az erőszakot és a kegyetlenséget, hanem annak, ami: embertelen, visszataszító cselekedetnek.

harlow · http://tetko.blog.hu/ 2011.05.03. 19:16:18

@James Blond: Pasolini az neorealizmusból "nőtt ki", de említhetném Fellinit vagy Antonionit, akik szintén hasonló módon a fiatalon ott voltak az olasz neorealista filmek készítésénél. Így akarva-akaratlanul, de hatott a stílus rájuk, főleg stiláris szempontból.

A Salo esetében pedig, ha a fasizmusról beszélünk, akkor azzal együtt jár a diktatórikus rendszer, az önkényuralom. Azt a filmet csak példának hoztam fel, igazából annak a filmnek is egy teljes cikket kellene szentelni, és még akkor sem lehetne teljesen megfejteni.

James Blond (törölt) 2011.05.04. 13:58:11

@harlow:

Eszem ágában sincs vitatkozni, de csupán azért, mert valamennyire hatott rá a neorealizmus (főleg Rossellini), szerintem még nem neorealista alkotó. Ráadásul egyik saját nyilatkozata szerint pályája elején még Godard is hatott rá, de emiatt még nem tekintjük Pasolinit új hullámos rendezőnek. Antonionival vagy Fellinivel ellentétben (akik valóban dolgoztak neorealistákkal, például magával Rossellinivel is) Pasolininnak a forgatókönyvírói tevékenysége sem kötődik az igazi neorealizmushoz.

Kíváncsian várom a SALO-cikket, remélem, nem hiába.
süti beállítások módosítása