Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Filmsor

A Filmsor.net

Cannes - Nagy sikert aratott Pálfi György Final Cut-ja

2012. május 27. 13:00 - safranyn

Nagy sikerrel mutatták be szombaton a 65. cannes-i filmfesztiválon Pálfi György Final Cut - Hölgyeim és Uraim című montázsfilmjét a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató sorozat, a Cannes Classics záró filmjeként.

Fotó: MTI/EPA

Annak ellenére, hogy az utolsó versenynapon a fesztiválozók jelentős része már hazautazott, az esti díszbemutatóhoz hasonlóan a sajtóvetítésen is megtelt a fesztiválpalota harmadik legnagyobb, mintegy négyszáz fős terme. A közönség mindkét vetítésen hatalmas tapssal jutalmazta az alkotógárdát: a rendező Pálfi György mellett Huszár Viktor producert, Ruttkay Zsófia dramaturgot, Lemhényi Réka, Richter Nóra, Czakó Judit és Szalai Károly vágót, a hangért felelős Balázs Gábort és a zenéket összeállító Barna Balázst.

A filmet Thierry Frémaux művészeti igazgató "a világon a legszebb főcímű" filmként konferálta fel. (A Final Cut elején a filmben felhasznált valamennyi alkotás rendezőjének neve megjelenik.) Emlékeztetett arra, hogy Pálfi György, a "magyar mozi egyik legígéretesebb fiatal alkotója" visszatérő vendége Cannes-nak, miután a Taxidermiát 2006-ban nagy sikerrel vetítették az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű második legjelentősebb versenyszekcióban.

"Nagyon szép történetnek" nevezte Frémaux, hogy producerként "a veterán Tarr Béla és a fiatal Pálfi György együtt dolgozott" ezen a filmen. A fesztiváligazgató szerint "teljes az ellentmondás" a fiatal magyar filmes generáció "termékenysége és ötletgazdasága", illetve aközött, "hogy a jelenlegi magyar kormány nem tartja túl sokra a magyar filmgyártást, és emiatt sorra zárnak be produceri irodák, köztük például Tarr Béláé is", aki néhány napja jelentette be, hogy megszűnik az általa vezetett T.T. Filmműhely.

Pálfi György a közönségnek elmondta, hogy három évig egy kis szobában készült ez a film, amely "tisztelgés" a filmtörténet 116 éve előtt a Lumiere fivérektől az Avatárig. "Azzal, hogy itt lehetünk, egy álom vált valósággá" - hangsúlyozta a rendező. A sajtóvetítésen köszönetet mondott a fesztiválnak, amiért meghívta a filmet, Michel Reilhacnak (az ARTE televízió művészeti vezetőjének), valamint Tarr Bélának és minden moziszerető embernek.

A díszbemutatón pedig azt is bejelentette, hogy a nap folyamán szerződést írt alá az egyik legjelentősebb európai filmforgalmazó céggel, a francia Wild Bunch-csal, amely a nemzetközi forgalmazás érdekében segít megoldani a felhasznált filmek és zenék miatti jogi nehézségeket.

A 450 filmtörténeti klasszikusból előzetes engedélyek nélkül összevágott alkotást eddig csak oktatóanyagként lehetett használni, illetve ingyenes, zártkörű vetítéseken bemutatni. Pálfi az MTI-nek elmondta, hogy miután kísérleti filmről van szó, a jogdíjakat illetően a Final Cut esetében egy fordított folyamat történt. A hatalmas összeg miatt ugyanis elképzelhetetlen lett volna olyan producert találni, aki előre megfinanszírozta volna több száz filmnek a jogdíját azért, hogy ő abból elkészítsen egy kísérleti munkát.

A cannes-i bemutató Pálfi szerint annak a bizonyítéka, hogy a vágással és a dramaturgiával "sikerült egy olyan filmnyelvi kísérletet megvalósítani, amelyet a nézők is szeretnek". A fesztiválmeghívás ugyanis - mint az MTI-nek kifejtette - már önmagában azt jelentette, hogy a Final Cut megállja a helyét a szerzői filmek sorában. A magyarországi tucatnyi zártkörű vetítés után pedig a nemzetközi közönség előtti első bemutató alapján is elmondható, hogy a nézők értik és szeretik ezt az alkotást - tette hozzá. Ez szerinte "nagyon szép visszaigazolás" azután, hogy a montázsfilm tulajdonképpen azért készült, mert támogatás hiányában leállt a magyar filmgyártás, de Pálfi és csapata "nem hagyta magát és elővette egy olyan ötletét, amelyet olcsón meg lehet valósítani".

A rendező az MTI-nek elmondta, hogy az elmúlt években négy forgatókönyvön is dolgozott. Ezek közül a cannes-i fesztiválon három különböző producer három filmtervéhez is keresett külföldi partnereket: Arany János Toldijából és Rejtő Jenő A szőke ciklon című regényből készülő adaptációk mellett egy nagyon alacsony költségvetésű sci-fit is szeretne forgatni, ha a Magyar Nemzeti Filmalaptól sikerül támogatáshoz jutnia. 

Nemzetközi forgalmazásba kerülhet

Az egyik legjelentősebb európai filmforgalmazó céggel, a francia Wild Brunch-csal írt alá szerződést Pálfi György szombaton a 65. cannes-i filmfesztiválon a Final Cut - Hölgyeim és Uraim című montázsfilmjére.

A filmrendező az MTI-nek Cannes-ban elmondta: a szerződés arról szól, hogy a Wild Brunch szeretné forgalmazni a filmet, ezért megpróbálja megszerezni a filmjogokat. "Ez a forgalmazó valószínűleg sokkal könnyebben tud bejutni a nagy stúdiók jogtulajdonosaihoz és jobban tudja képviselni a film érdekeit" - hangsúlyozta a rendező.

A nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató sorozat, a Cannes Classics záró filmjeként a fesztiválon szombat este vetített montázsfilm egyelőre jogi okokból nem kerülhetett forgalmazásba. A 450 filmtörténeti klasszikusból összevágott alkotást csak oktatóanyagként lehetett használni, illetve ingyenes, zártkörű vetítéseken bemutatni.

Pálfi szerint miután kísérleti filmről van szó, a jogdíjakat illetően a Final Cut esetében egy fordított folyamat történt. A hatalmas összeg miatt ugyanis elképzelhetetlen lett volna olyan producert találni, aki előre megfinanszírozta volna több száz filmnek a jogdíját azért, hogy ő abból ő elkészítsen egy kísérleti munkát.

"A vágóimmal és Ruttkay Zsófia forgatókönyvíróval együtt három évet szántunk arra, hogy ez a film egy kis szobában négy vágóegységen elkészüljön. Miután önmaga jogán meghívták Cannes-ba, megkapta azt a pecsétet, amellyel a nemzetközi forgalmazót be tudtunk vonni, s így remélhetőleg sokkal könnyebb lesz a jogtulajdonosokkal megállapodni" - hangsúlyozta a rendező.

Pálfi számításai szerint a jogdíjak összege "egy nagyon olcsó magyar költségvetésű film árára" rúghat, amelyet reményei szerint nemzetközi támogatásokból és a Magyar Nemzeti Filmalap filmgyártási támogatásra fordított pénzeiből pályázat útján meg lehet majd szerezni, s azt követően a film "szabad felhasználású kereskedelmi forgalomba hozható termék lesz, és ez esetben nagyon sok emberhez el tud majd jutni" - tette hozzá.

Pálfi György ötlete eredetileg a mozi megszületésének 100. évfordulójára 1995-ben meghirdetett pályázat kapcsán született. Akkor tervezett el egy olyan filmet, amelyet a filmtörténet klasszikusaiból úgy vágott össze, hogy az kiadjon egy önálló sztorit. Végül a filmtörténeten átvonuló férfi és nő találkozása, viszonya, csatája lett az alkotás kiindulópontja. A Final Cut - Hölgyeim és Uraim mindössze 20 millió forintból készült.

Filmenként egy és öt snitt között változik a felhasznált anyagok száma. Valamennyi - összesen 1400 - snittben az eredeti hangjukon beszélnek a szereplők, van benne olasz, francia, német és hindi, valamint egy olyan telefonbeszélgetés is, amelynek során a szereplők nyolc nyelven beszélnek egymással. A megértést a feliratozás segíti.

Pálfi elmondása szerint a film iránt nagyon sok fesztivál érdeklődik, de - mint hozzátette - ez mostantól a Wild Brunch hatáskörébe tartozik.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://megneztem.blog.hu/api/trackback/id/tr64548831

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Oscar díjat Pálfi Györgynek! 2012.05.30. 11:30:19

A hosszúhétvégi múltba révedő kultúrharc teljesen elnyomta azt a hírt, hogy új magyar világsiker van születőben.  Nagy sikerrel mutatták be ugyanis Cannes-ban Pálfi György Final Cut-ját. Ezzel a filmmel csak egy gond van: szerzői jogi problémák ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.